English

Test & Reviews | Chevrolet Volt

Test & reviews|Laatste update:

De elektrisch aangedreven Chevrolet Volt was samen met zustermodel Opel Ampera de Auto van het Jaar 2012. Grootste troefkaart die de Volt heeft is de zogeheten range extender of ritverlenger. Die zorgt ervoor dat men nooit strandt als de accu’s leeg zijn.

De Chevrolet Volt is een goed bruikbare gezinsauto met elektrische aandrijving. De benzinemotor – de ritverlenger – zorgt ervoor dat men de auto normaal kan gebruiken. Verder is hij comfortabel. Klachten betreffen de lastig te doseren remmen, het gebrek aan gevoel in de stuurinrichting, het beperkte zicht rondom en het feit dat het dashboard zeer futuristisch zal overkomen op de gemiddelde bestuurder.

In de Volt hangen zowel een elektromotor als een 1,4 liter benzinemotor. De Volt wordt aangedreven door een elektromotor. Zodra de elektriciteit in de accu’s op is, springt de 86 pk krachtige viercilinder benzinemotor aan die vervolgens elektriciteit opwekt. Oftewel, de benzinemotor drijft nooit de wielen aan, maar werkt louter als een aggregaat. Reden voor Chevrolet om de Volt te bestempelen als een elektrisch aangedreven auto, en niet als een hybride zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius; waarbij de wielen door de elektromotor, de benzinemotor of door de combinatie ervan worden aangedreven.

Hoe rijdt de Chevrolet Volt?
De Chevrolet Volt rijdt en voelt in principe als een doodnormale auto. Alleen is hij bij wegrijden met volle accu’s superstil. Zo stil zelfs dat er een klein toetertje is gemonteerd om voetgangers eventueel met een beschaafd tuutje erop te attenderen dat de gebruiker eraan komt. De elektromotor heeft maar liefst 370 newtonmeter trekkracht, maar hij is ook best zwaar. Als de benzinemotor bijspringt verandert er eigenlijk niks. Men hoort hem zachtjes aanslaan en dat is dan dat. Laat men het gaspedaal los dan vertraagt de auto iets sterker dan een conventionele auto. Men kan de automaat ook in een speciale L(aad)-stand zetten. In die stand remt de auto zeer sterk af op de motor omdat er op dat moment energie wordt opgewekt. Geen fijne stand, temeer omdat het voor de auto’s om de gebruiker heen lijkt of de gebruiker hard aan het remmen is. De besturing van de Volt is keurig direct, maar er had wel meer gevoel in gemogen. De wegligging is in orde. Hij voelt wat stoterig op korte oneffenheden maar voor de rest is de Volt een heerlijk comfortabele auto. Wel schraapt hij heel snel met z’n neus over de grond als men een verkeersdrempel over moet. Behoorlijk irritant.

Hoe zit de Chevrolet Volt?
Je eerste indruk bij het instappen is dat men in een auto van de toekomst stapt. Dat komt vooral door een heel spannend swoosh-geluidje bij het aan- en uitzetten van de auto en door het afwijkende instrumentenpaneel. De eerste paar keer moet men even goed kijken en begrijpen wat wat is. De groene en blauwe kleuren in de displays dragen ook bij aan het futuristische gevoel, evenals submenu’s in het scherm in het midden van het dashboard waarop men informatie krijgt over de batterijen, het verbruik enzovoort.

Allemaal prachtig, maar het is tevens de achilleshiel van de Volt. Het is een beetje een auto voor nerds met al z’n techno-displays, en dat kan het grote publiek afschrikken. Wat is er mis met conventionele meters? Dat zou tevens de ergonomie ten goede komen. Het middenconsole bijvoorbeeld ziet er erg fraai uit, maar het is lastig in één oogopslag de knoppen voor de airco, de radio en de navigatie te vinden en te bedienen.

De Chevrolet Volt en het milieu
Het hoeft natuurlijk geen betoog dat deze auto bijzonder schoon is. Hij stoot maar 27 gram CO2 per kilometer uit en heeft een A-label. Over het brandstofverbruik valt weinig zinnigs te zeggen. Veel zal in de praktijk afhangen van de discipline van de bestuurder. Als die de moeite neemt de auto zodra het kan aan een laadpaal te hangen, kan men heel lang rijden zonder brandstof.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 mei – zondag 26 mei 2019

Vlaanderen krijgt tot 2020 nog minstens 3 waterstoftankstations Tot 2020 krijgt Vlaanderen er nog minstens 3 publieke waterstoftankstations bij. Deze worden momenteel voorbereid binnen de Europese projecten H2Benelux en Waterstofregio 2.0. Dat...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Amsterdam bereikt mijlpaal van 1.000 elektrische taxi’s

Amsterdam heeft samen met de taxiorganisaties en chauffeurs van elektrische taxi’s de mijlpaal gevierd van 1.000 elektrische taxi’s in de stad. Per jaar betekent dit zo’n 8.804.340 elektrische taxikilometers. De taxibranche is...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Triodos Bank krijgt ’s werelds grootste bidirectionele laadplein

Bij het nieuwe, remontabel kantoorgebouw van Triodos Bank naast station Driebergen-Zeist verreist ’s werelds grootste bidirectionele laadplein.  Vanaf aankomend najaar zijn op de locatie 120 slimme laders in staat om zonne-energie in de...
Foto's|Laatste update: