©Toyota

Het nieuws in 1 minuut | maandag 23 oktober – zondag 29 oktober 2017

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

NewMotion, Mitsubishi, Tennet implementeren pilot 'Vehicle to Grid'
NewMotion, aanbieder van elektrische oplaadpunten, heeft een pilot aangekondigd waarbij bi-directional loading, oftewel Vehicle to Grid (V2G) wordt toegepast. NewMotion werkt in de pilot samen met Mitsubishi en netbeheerder TenneT. Met V2G-technologie kan de piekvraag op het elektriciteitsnet beter gebalanceerd worden, waarbij elektrische voertuigen niet alleen stroom uit het elektriciteitsnet halen, maar dat ook teruggeven aan het net. NewMotion werkt in de pilot samen met Mitsubishi en netbeheerder TenneT, waarbij V2G-opladers van Enel en netwerkdiensten en –technologie van Nuvve worden gebruikt. Voor de pilot wordt de Mitsubishi Outlander PHEV ingezet. De Mitsubishi Outlander PHEV en zijn batterij zijn op dit moment al geschikt om een V2G-laadpunt te gebruiken.

Kick-off voor herziening NEN 9140 'Veilig werken aan e-voertuigen'
De NEN 9140 geeft antwoord op vele vragen over veilig werken aan elektrische voertuigen, maar is inmiddels aan een update toe. Op de kick-off vergadering wordt deze week het startsein gegeven. De scope van de herziening zal in de kick-offvergadering worden vastgesteld. Zo kan de norm uitgebreid worden met het onderwerp brandstofcel: hoe veilig te werken met het elektrische deel hiervan? Door de uitbreiding van het aantal waterstoftankstations is te verwachten dat ook de auto op waterstof meer en meer te zien zal zijn op de Nederlandse wegen. Andere onderwerpen zijn bijvoorbeeld berging van e-voertuigen of het opslaan van tractie-accu’s. De herziening van NEN 9140 kan inspelen op deze ontwikkelingen. In het vierde kwartaal van 2017 zal de herzieningscommissie worden vastgesteld om begin 2018 van start te gaan. Deze subcommissie valt onder de normcommisie NEN 623 ‘Werkvoorschriften’.

Toyota onthult concept waterstofbus Sora
Toyota heeft de waterstofbus Sora gepresenteerd. De bus komt in 2018 in productievorm op de Japanse markt. Naar verwachting gaat het hierbij om ruim 100 exemplaren. De waterstofbussen zullen vooral in Tokio en omgeving ingezet worden, in aanloop naar de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 die hier plaatsvinden. Hiervan is Toyota sponsor. Toyota ontwikkelde de Sora met 2 belangrijke doelstellingen in het achterhoofd: het zo goed mogelijk benutten van de eigenschappen van de brandstofceltechnologie en het verhogen van het comfort voor de reizigers. De Sora is uitgerust met het Toyota Fuel Cell System (TFCS) van Toyota’s waterstofauto Mirai. De passagiersbus heeft een CO2-uitstoot van 0.

‹ Naar overzicht