©Amsterdam

Het nieuws in 1 minuut | maandag 30 oktober – zondag 12 november 2017

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Amsterdam introduceert elektrische scanauto’s voor handhaving betaald parkeren
De eerste 2 volledig elektrische scanauto’s rijden sinds kort in Amsterdam. Deze auto’s worden ingezet voor de handhaving op betaald parkeren. Komende tijd volgen nog 6 Opel Ampera E -auto’s. In totaal rijden er in 2018 11 elektrische scanauto’s rond. De scanauto’s rijden dagelijks door de hele stad om te controleren op fout en betaald parkeren. Deze elektrische variant rijdt volledig emissieloos en draagt daarmee bij aan een betere luchtkwaliteit in de stad. Gemiddeld verrijden zij 57.600 kilometer per stuk per jaar. De besparing per auto is circa 5-7.000 kilogram CO2 per jaar. Opgeteld zijn dat jaarlijks 600.000 schonere kilometers.

VDL Citea SLF-120 Electric wint award
De elektrische bus VDL Citea SLF-120 Electric is tijdens de Busworld award-uitreiking bekroond met het Busworld Ecology Label. De VDL-bussen, uitgerust met een snellaadsysteem, scoren goed op het gebied van milieuvriendelijke prestaties. De kleine batterijpakketten verminderen de ecologische voetafdruk in vergelijking met bussen met grote batterijpakketten. De VDL Citea SLF-120 Electric was tijdens de gehele Busworld-tentoonstelling beschikbaar voor testritten.

Daimler sluiten opslag van accu’s voor elektrische voertuigen aan op lichtnet
Mercedes-Benz Energy en enercity hebben een van de grootste accusystemen in Europa in bedrijf genomen. De energie-opslagunit – waaraan ongeveer 1 jaar is gebouwd – heeft een speciaal doel. Het geheel bestaat uit 1.800 van in totaal 3.240 accumodules die gereserveerd zijn voor de derde generatie smart electric drive-vloot. Voordat de lithium-ion-accu’s worden ingebouwd in de elektrische voertuigen van Daimler, worden ze in de energieopslagunit van enercity gebruikt als PCP voor de Duitse markt. Deze vorm van ‘levende opslag’ zorgt voor een aantrekkelijke businesscase die alleen kan worden gerealiseerd als autofabrikanten samenwerken met elektriciteitsbedrijven. De lithium-ion-accu’s zorgen er met hun opslagcapaciteit voor dat het stroomnetwerk gestabiliseerd kan worden als er schommelingen zijn in de elektrische opbrengst uit onder meer windmolens en zonne-energie.

Truck platooning-techniek klaar voor de openbare weg
Het EcoTwin consortium van TNO, DAF, NXP en Ricardo heeft technisch bewezen dat truck platooning op de openbare weg is toe te passen. De techniek maakt het mogelijk om veilig met pelotons van ten minste 3 vrachtwagens geautomatiseerd, en door datacommunicatie onderling met elkaar verbonden, op 0,3 seconden afstand van elkaar te rijden. Met deze mijlpaal is platooning klaar om samen met truckfabrikanten, dienstverleners, onderzoekers, overheden en verzekeraars te gaan testen op de openbare weg. Truck platooning heeft volgens de betrokkenen duidelijke voordelen: brandstofbesparing, vermindering CO2-emissies, verbetering verkeersveiligheid en betere doorstroming van het verkeer. Daarnaast maakt het nieuwe businesscases mogelijk, voor het efficiënt inzetten van logistieke processen en daarmee besparen van kosten.

‹ Naar overzicht