©Volvo

Publicatie van de maand | Beleidsadvies netwerk corridorladen elektrische trucks

Publicatie van de maand|Laatste update:

In opdracht van de werkgroep NAL Logistiek is een beleidsadviesrapport opgesteld om tot concrete afspraken te komen en invulling te geven aan het laadnetwerk voor trucks. Logistieke ondernemers laden bij voorkeur op depot, maar bij opschaling van elektrische trucks gaat depotladen niet genoeg zijn. Voor tussentijds laden tijdens langere ritten zijn snel meer laadlocaties nodig langs grote transportcorridors, met regie op goede spreiding.

50 laadlocaties
Uit recente tellingen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland RVO (RVO) zijn er op dit moment ongeveer 50 laadlocaties toegankelijk voor trucks. Steeds meer ontwikkelaars en exploitanten tonen interesse bij gemeenten, provincies en het Rijk voor de ontwikkeling van laadpleinen op strategische locaties. De laadlocaties langs de corridors moeten laadvoorzieningen bieden voor kort laden (ongeveer 45 minuten) op hoog vermogen en/of lang laden gedurende de nacht (circa 8 uur) op lager vermogen; goed en veilig toegankelijk zijn voor trucks, met heldere inrichting en bewegwijzering; en in de buurt liggen van de corridor (bij voorkeur zo dicht mogelijk, zodat lang omrijden niet nodig is).

Om tijdig een dekkend netwerk te hebben voor laadvoorzieningen, moeten er snel en gecoördineerd locaties bij komen. Regie en sturing zijn nodig om te zorgen voor een goede spreiding van laadlocaties en inzicht in het proces om ruimte beschikbaar te maken voor laadlocaties.

Locatie-selectietool
In opdracht van de werkgroep NAL Logistiek is een beleidsadviesrapport opgesteld om tot concrete afspraken te komen en invulling te geven aan het laadnetwerk voor trucks. Het rapport doet een voorstel voor een werkwijze waar het ministerie, Rijkswaterstaat, NAL-regio’s en gemeenten nader invulling geven aan hun wensen. Het advies voor deze werkwijze is beleidsmatig nog niet vastgesteld, maar wordt nader in detail uitgewerkt.

Onderdeel van het adviesrapport is een locatie-selectietool. Met deze selectietool is het mogelijk om op detailniveau naar een corridor te kijken en een juiste locatie te bepalen voor het opladen van trucks.

Het beleidsadvies is hier te downloaden.

‹ Naar overzicht