Publicatie van de maand | Elektrisch rijden bij zzp’ers vooral fiscaal gedreven
Zzp’ers met een elektrische of hybride auto leggen dagelijks nagenoeg hetzelfde aantal kilometers af als zzp’ers met een niet-elektrische of hybride auto: respectievelijk 82,9 en 85,7 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 999 zzp’ers in samenwerking met Fleetwise.
Van de groep zzp’ers die op dit moment elektrisch of hybride rijdt geeft 76,7 procent aan dat zij hiervoor hebben gekozen vanwege belastingvoordelen. Meer dan de helft van deze groep (51,5 procent) zou niet teruggaan naar een niet-elektrische of hybride auto wanneer de fiscale voordelen verdwijnen. Een ruime meerderheid van de zzp’ers (64,8 procent) heeft weleens overwogen om elektrisch of hybride te gaan rijden. Toch rijdt op dit moment slechts 20,1 procent van deze groep, en 13,0 procent van het totaal aantal zzp’ers, in een hybride of elektrische auto. De belangrijkste reden voor zzp’ers om uiteindelijk niet voor een elektrische of hybride auto te kiezen, is de beperkte afstand die met dit soort auto’s kan worden afgelegd.
De groep zzp’ers die nog nooit heeft overwogen om elektrisch of hybride te gaan rijden (35,2 procent) geeft aan dat de voornaamste reden hiervoor de beperkte actieradius is (59,5 procent). Ook de lange oplaadtijd, het beperkt aantal oplaadpunten (42,2 procent) en de relatief hoge aanschafprijs (41,4 procent) weerhouden deze groep zzp’ers ervan om een elektrische of hybride auto te overwegen.
Ook voor een groot deel (45,5 procent) van de zzp’ers die ooit wél elektrisch of hybride hebben gereden is de beperkte actieradius een belangrijke reden om terug te gaan naar een niet-elektrische of hybride auto. Desalniettemin blijken zzp’ers met een elektrische of hybride auto dagelijks nagenoeg hetzelfde aantal kilometers af te leggen als zzp’ers met een niet-elektrische of hybride auto: respectievelijk 82,9 en 85,7 kilometer.
Andere belangrijke redenen voor zzp’ers om elektrisch of hybride te gaan rijden zijn het milieu (65,1 procent) en de lage gebruikskosten (51,2 procent).