English

Test & Reviews | Opel Ampera

Test & reviews|Laatste update:

Wie tot nu toe niks had met elektrische auto’s zal door de Ampera wellicht van gedachten veranderen. Argumenten? Een: de Ampera ziet er gewoon verdraaid lekker uit. Twee: men kan er net zo lang mee rijden als nodig en men hoeft niet nerveus op zoek naar een oplaadpaal.

Drie: de rijeigenschappen zijn helemaal niet verkeerd en men wordt onderweg ook nog eens verwend met mooie en informatieve graphics. De Ampera was namelijk de eerste elektrische auto die is voorzien van een range extender. Een kleine brandstofmotor die zo nodig de accu kan bijladen.

Hoe rijdt de Opel Ampera?
Rijden met de Ampera is plezierig. De elektromotor is fluisterstil en als na een tijdje de brandstofmotor wordt bijgeschakeld is dat nauwelijks te horen. Veercomfort en rijeigenschappen van de Ampera zijn prima voor elkaar. Hij heeft hetzelfde onderstel als de Opel Astra en hij is makkelijk wendbaar, heeft een stabiel bochtgedrag en een heel behoorlijke wegligging.

Schakelen hoeft niet in de Ampera. Dat is het mooie van een elektromotor: die heeft ook bij heel weinig toeren een heleboel trekkracht. De prestaties van de Ampera zijn zeker niet verkeerd. De topsnelheid is 161 kilometer per uur en men accelereert in 9 seconden van stilstand naar 100. Wat wel een beetje anders aanvoelt zijn de remmen. De Ampera remt namelijk zoveel mogelijk af ‘op de motor’. Zodra men het rempedaal intrapt gaat de elektromotor als generator fungeren en wordt de remenergie als elektriciteit teruggevoerd naar de accu. De Ampera heeft overigens ook normale schijfremmen, maar die hoeven eigenlijk alleen bij een noodstop volledig in actie te komen.

Hoe zit de Opel Ampera?
Het interieur van de Ampera is een combinatie van luxe, high tech en entertainment. Twee fraaie 7 inch kleurenschermen geeft de berijder alle informatie over snelheid, ladingstatus van de accu, rijbereik en brandstofpeil. Vooral het aanraakscherm op de middenconsole heeft spectaculaire graphics. Hier kan men ook precies zien hoe de energiestroom loopt tussen de accu en de wielen. Eigenlijk jammer dat dit uit beeld verdwijnt zodra men de navigatie aanzet. De vier zitplaatsen in de Ampera zijn ruim en comfortabel. De berijder zit achter het stuur goed en de stoel is prima te verstellen. De enige negatieve kanttekening betreft de hoofdruimte achterin. Iemand van 1 meter 90 zit daar echt met z’n hoofd klem tegen de achterruit.

De Opel Ampera en het milieu
Volgens Opel blijkt uit onderzoek dat 80 procent van de Europeanen dagelijks gemiddeld minder rijden dan 60 kilometer. Met de Ampera rijdt men dus meestal elektrisch en emissievrij. Het wordt natuurlijk een iets ander verhaal als de verbrandingsmotor mee gaat doen. Die verstookt benzine en produceert dus uitlaatgassen en CO2. Veel is dat echter niet. Volgens de officiële cijfers verbruikt de Ampera gemiddeld minder dan 1,6 liter brandstof per 100 kilometer en bedraagt de gemiddelde CO2 uitstoot minder dan 40 gram per kilometer.

Bekijk hier de bijtelling van deze en andere elektrische auto's.

 

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: