©ElaadNL

Publicatie van de maand | Elektrische auto’s benutten als buffer energienet

Publicatie van de maand|Laatste update:

PriceWaterhouseCoopers (PWC) heeft een onderzoek uitgevoerd naar knelpunten en oplossingsrichtingen voor ‘smart charging’, het slim opladen van elektrische voertuigen. Elektrische auto’s die via een oplaadpunt aan het energienet zijn gekoppeld kunnen een opslagplaats zijn voor duurzame energie.  

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Utrecht en ElaadNL , in samenwerking met MRA-Elektrisch , de overige G4-gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en de provincie Noord-Brabant.  Een van de conclusies is dat slim laden volop kansen biedt voor het halen van klimaatdoelen. Dit vraagt wel om een wijziging van de huidige regels rond het laden- en ontladen van elektrische auto’s.

Het rapport ‘Smart charging van elektrische voertuigen, institutionele knelpunten en mogelijke oplossingen’ is onlangs aangeboden aan de Tweede kamer. In het rapport zet adviesbureau PWC op een rij wat een optimaal gebruik van elektrische auto’s op dit moment in de weg staat én welke oplossingsrichtingen er zijn. Daarin komen onder meer deze urgente knelpunten naar voren die al op de korte termijn kunnen worden opgelost:

  • Dubbele energiebelasting: nu betalen elektrische rijders voor een tweede keer energiebelasting bij teruglevering van de opgeslagen elektriciteit aan het elektriciteitsnet. Dit ontmoedigt hen hun auto beschikbaar te stellen voor opslag als onderdeel van slim laden. Oplossing is de belastingwetgeving zo aan te passen dat heen-en-weerleveren van stroom niet meer wordt aangemerkt als een product of levering, maar als een opslagdienst.
  • Te hoge (transport)tarieven voor elektrisch laden: hoe hoger de capaciteit van de aansluiting, hoe sneller een auto kan opladen, bijvoorbeeld als de zon fel schijnt. Dat vergroot de flexibiliteit van energie-uitwisseling voor slim laden. Een hoge capaciteitsaansluiting is echter duurder en dus worden er vooral oplaadpalen met een lage capaciteit in de (semi-)openbare ruimte geïnstalleerd. Gewenst is een verlaagd tarief voor laadpalen die een hogere capaciteit aankunnen.
  • Meer duidelijkheid: op dit moment is nog onduidelijk wie bepaalt dat de batterij van de elektrische auto wordt ingezet voor slim laden: de eigenaar zelf, de exploitant van de laadpaal of de netbeheerder. Wie mag op welk moment het laadproces versnellen, vertragen of onderbreken? Hierover moeten afspraken worden gemaakt. 

Titel publicatie: Smart charging van elektrische voertuigen, institutionele knelpunten en mogelijke oplossingen
Organisatie: PwC
Publicatiedatum: December 2017

‹ Naar overzicht