Publicatie van de maand | ‘Elektrische auto’s worden pas gemeengoed bij veel breder stimuleringsbeleid’
Een nieuwe Nature-publicatie, van onder andere PBL-onderzoeker Detlef van Vuuren, toont hoe een breder stimuleringsbeleid voor gebruik van elektrische auto’s effectiever is dan alleen financiële maatregelen.
Bij beleidskeuzes rond het toekomstig transportsysteem en de rol van koolstofarme voertuigen gaat het niet alleen om een afweging van kosten. Consumentengedrag speelt ook een belangrijke rol. Daarom is het belangrijk dat de uitkomsten van modelstudies vaker worden gecombineerd met inzichten vanuit sociale wetenschappen. In de Nature-publicatie wordt getoond hoe dit kan worden gedaan.
Een internationaal onderzoeksteam, geleid door Charlie Wilson (University of East Anglia) en David McCollum (IIASA), onderzocht eerst welke niet-financiële redenen consumenten wereldwijd hadden om voor bepaalde voertuigen te kiezen – en naar de gevolgen van die keuzes op de lange termijn qua koolstofuitstoot en energie. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten vaak kijken naar aspecten als beschikbare modellen en merken, comfort, acceleratievermogen en binnenruimte. Ook de beschikbaarheid van tankstations en laadpunten is van groot belang. Het duurder maken van conventionele benzine- en dieselvoertuigen is niet genoeg om de meeste consumenten de overstap te laten maken.
In het project werd samengewerkt met onderzoekers van verschillende modelgroepen rond klimaatbeleid waaronder het IMAGE-model, waar Detlef van Vuuren leiding aan geeft. In deze modellen wordt er normaal gesproken van uitgegaan dat kosten een dominante rol spelen. Met behulp van de kennis rond consumentengedrag en deze modellen werden 2 verschillende toekomstscenario’s bekeken voor het wereldwijde beleid voor ‘alternatief aangedreven voertuigen’ tot 2050. Hieronder vallen onder andere elektrische (vracht)auto’s, hybrides en op waterstof aangedreven voertuigen. Het stimuleringsscenario gaat uit van een toekomst waarin beleidsmakers een breed scala aan beleidsmaatregelen invoeren die gericht zijn op gedragsverandering. Denk aan aankoopsubsidies, investeringen in laadinfrastructuur en gereserveerde parkeerplaatsen, campagnes op sociale media en voorzieningen voor deelauto’s. In het tweede scenario wordt ervan uitgegaan dat stimulering alleen plaatsvindt met kostenmaatregelen.
Als beleidsmakers kiezen voor het stimuleringsbeleid, tonen de projecten van de modellen een aandeel van koolstofarme voertuigen in 2050 richting 25 procent van het mondiale wagenpark of mogelijk zelfs meer (met grote verschillen tussen delen van de wereld). Zonder dergelijk beleid blijft de markt voor koolstofarme voertuigen echter sterk achter, gegeven de aannames in deze modellen rond technologische verbetering.
Titel publicatie: Interaction of consumer preferences and climate policies in the global transition to low-carbon vehicles
Organisatie: Nature
Publicatiedatum: Zomer 2018