©(foto: Nuon)

Het nieuws in 1 minuut | maandag 12 februari – zondag 18 februari 2018

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Mitsubishi bereikt mijlpaal van 100.000 elektrische Outlanders in Europa
4 jaar na de marktintroductie van de Mitsubishi Outlander PHEV is de mijlpaal van 100.000 verkochte exemplaren in Europa bereikt. De plug-in hybride elektrische auto (PHEV) werd vanaf de marktlancering in oktober 2013 in eerste instantie alleen geleverd in Nederland en Scandinavië. Desondanks werd in november 2015 al het 50.000ste exemplaar in Europa geregistreerd. De eerste plug-in hybride SUV ter wereld zorgde voor een nieuwe dimensie in het Europese SUV-segment. Dankzij de aanhoudende populariteit en continue verbeteringen groeide de Outlander PHEV in 2015, 2016 en 2017 uit tot de bestverkochte plug-in hybride in Europa. De top-10 grootste markten qua cumulatieve verkoop (red. periode okt 2013 – dec 2017) zijn het Verenigd Koninkrijk (34.108), Nederland (25.399) en Noorwegen (13.429).

Nederlander vindt milieu belangrijker dan financieel voordeel bij autokeuze
Een bijdrage leveren aan het milieu is in Nederland de belangrijkste overweging om voor een elektrische auto te kiezen. Dat geld kan worden bespaard, komt in ons land op de tweede plaats, gevolgd door rijplezier. Dat blijkt uit een onderzoek van NewMotion. In Duitsland lijken milieuoverwegingen minder zwaar te wegen. Rijplezier en uitstraling worden daar als belangrijkste argument genoemd bij de keuze voor een elektrische of hybride auto, dan pas volgt het milieu. Het zijn de voornaamste conclusies uit een onderzoek van NewMotion onder ruim 5.600 respondenten in Nederland en Duitsland. In Nederland wordt 15 procent van de (volledig) elektrische auto’s privé aangeschaft. Bij de oosterburen is dat 68 procent. Waar het gaat om zakelijk rijden lijkt sprake van het omgekeerde. In Nederland rijdt 45 procent van de respondenten in een elektrische of hybride auto die is gekocht door de eigen onderneming; in 18 procent van de gevallen is een dergelijke auto door de werkgever gekocht en 23 procent least de auto. In Duitsland rijdt nog geen 14 procent een (volledig) elektrische auto van de eigen zaak en slechts 10 procent least.

Hyundai onthult volledig elektrische auto KONA
De onthulling van de volledig elektrisch aangedreven Hyundai KONA werpt zijn schaduw vooruit, want het bedrijf heeft voor de lancering op 27 februari al een voorproefje onthuld. De KONA is volgens de fabrikant de eerste volledig elektrische SUV die in Europa wordt gelanceerd en vanaf de zomer van 2018 leverbaar. De Hyundai KONA biedt te keuze uit 2 elektrische aandrijflijnen, waarvan de sterkste versie een actieradius heeft van 470 kilometer. Bovendien kunnen bestuurders profiteren van een breed scala aan gemaks- en connectiviteitsfuncties, evenals actieve veiligheids- en rijhulptechnologieën.

Eden Hotels plaatst op 10 locaties laadpunten
Voortaan kunnen gasten van Eden Hotels op 10 locaties in Nederland hun elektrische auto volladen met windstroom van Nuon. Vanaf 2019 zullen alle vestigingen groene stroom krijgen van Nuon. Op de vestigingen van de hotelketen in Amsterdam, Groningen, Eindhoven, Leeuwarden, Enschede, Emmen en Berg en Dal worden in totaal 36 laadpunten geïnstalleerd. Uiterlijk half augustus van dit jaar zullen alle laadpunten geïnstalleerd zijn. Eind 2017 werden de eerste 4 laadpunten bij de Holiday Inn-vestiging in Eindhoven al geplaatst, en ook het Service Centre van Eden Hotels in Amsterdam is klaar voor elektrische auto’s: daar zijn de laadpunten eind januari geplaatst. Nuon zal bovendien het onderhoud en de service van deze nieuwe laadpunten op zich nemen.

‹ Naar overzicht