©Plompmozes, courtesy of UNStudio

Het nieuws in 1 minuut | maandag 10 september – zondag 23 september 2018

Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Alfen ICU laadpalen nu vekrijgbaar met E-Flux backoffice
Alfen ICU laadpalen kunnen vanaf nu met de backoffice van E-Flux worden besteld. Na installatie wordt de laadpaal zichtbaar in het portal en kan de eigenaar laadtarieven instellen en laadsessies bekijken. De verrekening voor het gastverbruik op de laadpaal wordt verzorgd door de backoffice provider. Voor Alfen laadpalen die al met ICU connect als backoffice zijn verbonden kan E-Flux de facturatie en verrekening van laadsessies verzorgen. Ook na installatie is het nog mogelijk voor de installateur om de configuratie van de laadpaal vanaf afstand aan te passen, zoals de maximale ampère waarop geladen wordt. E-Flux verleend op alle laadpalen die met haar backoffice gekoppeld zijn 24/7 support. Zo kan er van afstand altijd een kabel ontkoppeld worden, een laadsessie beëindigd worden of een laadpaal herstart worden. Naast Alfen laadpalen kan de backoffice van E-Flux ook gekoppeld worden met andere AC- en DC-laders. E-Flux biedt een maandelijkse vergoeding voor installateurs die laadpalen plaatsen met een backoffice. De inrichting van de backoffice pakt E-Flux op samen met de eindklant. Installateurs kunnen in het Technical Portal alle technische gegevens van de laadpalen terugvinden. Zo kan er bepaald worden of een bezoek op locatie nodig is.

900 nieuwe elektrische auto’s bij ENGIE
Naar aanleiding van de Europese Week van de Mobiliteit lanceert ENGIE zijn project “EV Boost 2020”. Het doel van dit project is om tegen 2020 in België 700 bedrijfswagens en 200 lichte dieselbestelwagens te vervangen door elektrische voertuigen. Tegen het einde van het jaar worden de eerste 40 elektrische lichte bestelwagens geleverd. ENGIE werkt actief aan duurzame mobiliteitsoplossingen inzake stadsplanning, de elektrificatie en signalisatie van het openbaar vervoer, een betere doorstroming van het verkeer, laadsystemen voor bedrijven en particulieren, aangepaste elektriciteitscontracten voor gebruikers van elektrische voertuigen, et cetera. 

Eerste VDL Citea SLF-120 Electric voor Zwitserland
VDL Bus & Coach heeft de eerste Citea Electric voor Zwitserland geleverd aan PostAuto Schweiz. De bus is onderdeel van een pilotproject en wordt inmiddels ingezet op lijn 342 tussen Sarnen Bahnhof en Alpnach Dorf Bahnhof. PostAuto wil door middel van deze pilot ervaring opdoen met elektrisch rijden. Naast de elektrische bus levert VDL Bus & Coach ook de laadstations. Naast busleverancier is VDL in deze order ook systeemleverancier. De Citea SLF-120 Electric, uitgerust met 180-kilowattuurbatterijen, wordt zowel ’s nachts op het depot in Sarnen als overdag op treinstation Alpnach Dorf Bahnhof langzaam geladen door middel van stekkers (150 kilowatt). Station Alpnach Dorf Bahnhof is de laatste halte op de route, waar de bus gemiddeld een kwartier stilstaat om geladen te worden. Op deze manier is de bus gedurende de hele dag inzetbaar.

Onderzoeksproject HAN: 2 extra laadpalen, lokaal smart grid voor testen algoritmes
De HAN stelt 2 extra laadpalen voor elektrische voertuigen beschikbaar, als onderdeel van een onderzoeksproject. De apparatuur is verbonden met een lokaal smart grid en wordt gebruikt om algoritmes te testen. Gebruikers dragen bij aan het Sustainable Charging-onderzoek van het Lectoraat Meet- en Regeltechniek. De apparatuur is verbonden met een innovatief energiesysteem op de hogeschool, dat onderdeel is van het project Cellular Smart Grid Platform (CS-GriP). Er wordt gebruikgemaakt van zonne-energie die lokaal wordt opgewekt. Een deel van die energie wordt opgeslagen in batterijen, zodat duurzame stroom beschikbaar is wanneer de zon niet schijnt. Een regelsysteem, dat onder andere door het Lectoraat Meet- en Regeltechniek werd ontwikkeld, houdt het energienetwerk in balans.

Hyperloop op zonne-energie: in 14 minuten van Amsterdam naar Eindhoven
Het Futures Team van architectenbureau UNStudio heeft zijn visie op het Station van de Toekomst gepresenteerd tijdens de eerste editie van de HyperSummit in Utrecht, georganiseerd door Hardt Hyperloop. De hyperloop is gebaseerd op technologie die op zonne-energie draait, wat betekent dat hij geen lawaai maakt, geen milieubelastende uitstoot produceert en de benodigde energie zelf kan opwekken. Dit zal het eerste 100 procent elektrische vervoersysteem zijn dat met hoge snelheden en reistijden grote aantallen passagiers veilig van de ene stad naar de andere moet vervoeren.

‹ Naar overzicht