English
©Nissan

Publicatie van de maand | Oud bestelbusje blijkt fijnstofbom

Publicatie van de maand|Laatste update:

Bestelbusjes zijn verantwoordelijk voor maar liefst 40 procent van de fijnstofuitstoot van al het wegverkeer. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Daarmee zijn bestelbusjes gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto’s en leveren ze een belangrijke bijdrage aan de luchtvervuiling langs wegen en in binnensteden.

In Nederland rijden 900.000 bestelauto’s rond, tegenover 8 miljoen personenauto’s. De bestelauto’s rijden vrijwel allemaal op diesel. Ruim de helft daarvan is van voor 2011 en heeft geen roetfilter. Hierdoor is hun bijdrage aan luchtvervuiling buitenproportioneel hoog. De uitstoot van deze dieselbusjes is niet alleen schadelijk voor het klimaat, maar ook gevaarlijk voor de gezondheid van omwonenden. Fijnstof en stikstof zorgen voor een kortere levensduur en een grotere kans op aandoeningen als kanker, hart- en vaatziekten, longziekten en vroeggeboorten.

Een knelpunt is het huidige fiscale beleid voor bestelauto’s. Deze stimuleert de aanschaf van diesels en straft schone aanschaf af. Bestelauto’s voor ondernemers zijn momenteel vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM) en betalen een sterk verlaagde wegenbelasting (MRB). Hierdoor kiezen bedrijven meestal voor busjes die rijden op de meest goedkope brandstof: diesel. Dit betekent ook dat bedrijven die schoon willen rijden, hier extra kosten voor moeten maken.

Natuur & Milieu roept het toekomstige kabinet op om de BPM en MRB voor bestelbusjes weer in te voeren voor deze bestelauto’s en de vrijstelling alleen te behouden voor zero-emissie bestelauto’s. Dit creëert een gelijk en eerlijk speelveld. Deze maatregel heeft de meeste gezondheids- en klimaatimpact voor de laagste overheidskosten. Daarnaast pleit Natuur & Milieu ervoor dat overheden een voorbeeldfunctie innemen, door zelf alleen nog maar schone bestelbusjes aan te schaffen en in te huren.

Afgelopen week organiseerde Natuur & Milieu de Bestelbusbattle. 5 teams van  onder andere wetenschappers, beleidsmakers en bedrijven streden mee. Zij bogen zich over de vraag: wat is de meest effectieve en kansrijke overheidsmaatregel die zorgt voor maximale milieuwinst in de bestelautomarkt? De ingezonden maatregelen worden binnenkort aangeboden aan het Ministerie van Infrastructuur & Milieu. De Battle is georganiseerd door Natuur & Milieu in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Green Deal ZES. En mede mogelijk gemaakt door Nissan, Renault en de Vereniging DOET.

Titel publicatie: Bestelbus Battle - Beoordeling van de vijf voorstellen
Organisatie: CE Delft
Publicatiedatum: April 2017

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Foto van de week | Tesla presenteert elektrische truck en nieuwe Tesla Roadster 2

Tesla heeft bij de presentatie van zijn elektrische vrachtwagen een konijn uit een hoge hoed getoverd: een nieuwe versie van de Tesla Roadster, oftewel de Tesla Roadster 2. Bij de presentatie van de elektrische truck heeft topman Elon Musk onthuld...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Drenthe en Groningen krijgen 1.000 extra openbare laadpalen

Er komen in Drenthe en Groningen 1.000 extra openbare laadpalen voor elektrische auto's. Gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de ChristenUnie hierover: ‘Samen met de provincie Groningen gaan we een aanbesteding doen voor 1.000 palen. Daar is...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 november – zondag 19 november 2017

Zonnepanelen en laadpunten voor nieuw P+R-terrein Groningen De stad Groningen heeft er een nieuw P+R-terrein bijgekregen; aan de Friesestraatweg, bij de wijk Reitdiep. De overkapping levert dankzij de 958 zonnepanelen op het dak groene energie. De...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

‘Laadpaalklever’ houdt laadpunt onnodig lang bezet

Het ‘laadpaalkleven’ zorgt ervoor dat elektrisch rijders vaak onnodig lang op zoek moeten naar een laadpaal. Elektrische auto’s staan gemiddeld 6 uur bij een openbaar laadpunt, waarvan slechts iets meer dan 2 uur geladen wordt. Dat...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Pilot om elektrische auto’s goedkoper en efficiënter op te laden

Energieleverancier Qurrent is samen met een aantal klanten een proef gestart om elektrische auto’s slimmer en goedkoper te laden. De auto’s uit de proef gaan automatisch laden als de prijzen laag zijn. Het tarief wisselt op basis van...
Nieuws|Laatste update: